Het onlangs opgerichte Comité Nieuwe Vrienden wil zich inzetten voor de begeleiding en integratie van minderjarige asielzoekers die later dit jaar worden gehuisvest in een pand aan de Javastraat in de Haagse Archipelbuurt.
Het initiatief komt voort uit bewoners van de Archipelbuurt en Willemspark en staat los van politieke partijen en andere organisaties. Het comité wil bijdragen aan een goede ontvangst van de jongeren en hun deelname aan het leven in de wijk stimuleren. Volgens het comité hebben verschillende buurtbewoners al aangegeven de jongeren te willen ondersteunen. Daarbij wordt gedacht aan hulp bij het leren van de Nederlandse taal, deelname aan culturele activiteiten en kennismaking met de Nederlandse samenleving.
In de opvanglocatie zullen gefaseerd 45 alleenstaande minderjarige vluchtelingen worden ondergebracht. De jongeren zijn zonder ouders naar Nederland gekomen en bevinden zich in een procedure voor een verblijfsvergunning.
De initiatiefnemers van het Comité Nieuwe Vrienden verwijzen naar eerdere ervaringen in de wijk. Tussen 2016 en 2021 verbleven enkele tientallen minderjarige vluchtelingen in een pand op de hoek van de Sumatrastraat en Balistraat. Volgens het comité verliep dat verblijf positief. "Wijkbewoners waren er kind aan huis en hielpen de jongeren met hun integratie in de Nederlandse samenleving. De eersten arriveerden juist toen rond het Bankaplein een buurtmaaltijd werd gehouden. Ze konden meteen aanschuiven."
Tekst gaat door onder foto.

Foto: Comité Nieuwe Vrienden.
Petitie tegen opvang
De komst van de nieuwe opvanglocatie heeft ook geleid tot zorgen onder een deel van de omwonenden. Eerder ondertekenden ruim 700 mensen een petitie tegen de huisvesting van 45 minderjarige asielzoekers aan de Javastraat. In de petitie worden onder meer zorgen geuit over mogelijke veiligheidsproblemen, overlast in de openbare ruimte en risico’s op criminele uitbuiting.
Daarnaast stellen de indieners dat het pand onvoldoende geschikt zou zijn voor de opvang van de groep. Zij schrijven: "Deze jongeren zijn kinderen. Ze hebben niemand anders. Nederland heeft zich juridisch verplicht hun belang voorop te stellen. Dat kan niet compatibel zijn met hen op postzegelformaat in een drukke verkeersstraat van Den Haag op te sluiten. Deze jongeren verdienen beter dan wat hier wordt aangeboden, en onze wijk verdient veiligheid en leefbaarheid."